VKTY:n kannanotto häirintää koskevaan Ylen uutiseen

VKTY:n hallitus keskusteli kokouksessaan Ylen 15.11. uutisoimasta yksityisessä tanssikoulussa tapahtuneesta seksuaalisesta häirinnästä. VKTY oli yksi Ylen samaan aikaan julkaisemasta tanssikouluille lähetetyn häirintää koskevan kyselyn vastaajista.

VKTY edellyttää opettajiltaan arvojensa mukaista toimintaa ja on tälle kaudelle ottanut käyttöön ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä menettelyohjeen työsopimuksen liitteeksi. Menettelyohjeessa otetaan kantaa mm. seksuaaliseen häirintään, tanssijoiden tasapuoliseen kohteluun ja valta-aseman väärinkäyttöön.

Tämän lisäksi VKTY ottaa käyttöön kyselyssä esiin nousseen lukollisen ja luottamuksellisen palautelaatikon, johon voi jättää palautetta halutessaan myös anonyymisti. Palautelaatikko kiinnitetään Studion seinälle. Toivomme kuitenkin, että tuntien sisältöön liittyvä palaute käsitellään jatkossakin suoraan tunnin opettajan, toiminnanjohtajan tai hallituksen edustajan kanssa.

Meille on tärkeää, että kaikilla tanssijoilla on hyvä ja turvallinen olo tanssitunneillamme.